DNV GL w Polsce

Breadcrumbs

Certyfikacja FSC® / PEFC™ produktów pochodzenia leśnego

O certyfikacji FSC®/PEFC™ mówiono, że jest ona stymulowana działaniami ekologów, i było to prawdą w początkowym okresie. Aktualnie głównym stymulatorem certyfikacji jest biznes, a ściślej mówiąc łańcuchy dostaw surowców i finalnych wyrobów w lokalnej, regionalnej i globalnej skali.

UDOSTĘPNIJ:
DRUKUJ:
Okiem eksperta DNV GL
Zapraszamy do przeczytania wywiadu z naszym audytorem.

DNV GL: Na świecie jest ponad 31.000 firm, które mogą wykorzystać znaki towarowe FSC i około 11.000 firm używających znaki PEFC. Na jakich produktach możemy je najczęściej spotkać?

Piotr Sroczyński: Po ponad dwudziestu latach funkcjonowania systemów certyfikacji FSC/PEFC, różnorodność produktów, które są certyfikowane jest niesamowicie duża. Oczywiście podstawowe wyroby to wyroby z drewna takie jak tarcica, płyty drewnopochodne, meble, wyroby gospodarstwa domowego wykorzystywane w kuchni jak np. deski, wałki, szpatułki, itp. Na nich znaki towarowe FSC/PEFC pojawiają się najczęściej. Kolejną dużą grupą są produkty ogrodowe jak płoty, pergole ale też narzędzia ogrodnicze z drewnianymi trzonkami. Mocno rozwijającą się grupą są wyroby z papieru takie jak książki, zeszyty ale też różnego rodzaju opakowania. 

Dlaczego aspekty ekologiczne odgrywają tak duże znaczenie w biznesie?

PS: Procesy globalizacji spowodowały, że zwiększyła się dostępność do globalnego rynku zbytu i łatwość przemieszczania kapitału. Dynamiczny rozwój technologii komunikacji pozwolił na szybki przekaz informacji również o stanie środowiska naturalnego, niestety często mówiący o przypadkach jego degradacji. Jeżeli weźmiemy pod uwagę procesy demograficzne takie jak globalne zwiększanie liczby ludności oraz migracje do dużych miast nie trudno zrozumieć, dlaczego zwiększa się świadomość ekologiczna i ma miejsce coraz większe zwracanie uwagi na aspekty ekologiczne.

Jak zwiększająca się świadomość ekologiczna ma się do certyfikacji?

PS: Psychologia biznesu dowodzi, że ludzki mózg w natłoku informacji działa selektywnie. Wybiera sygnały (w tym znaki towarowe), które utrwaliły się pozytywnie w procesie zdobywania wiedzy. Stad decyzja o wyborach zakupowych u części konsumentów jest podświadoma. 

Istnieją różne rodzaje znaków FSC / PEFC. Czym się różnią?

PS: Znaki towarowe FSC i PEFC można wykorzystywać do dwóch celów. Pierwszy z nich to cel informacyjny, kiedy to certyfikowany producent bądź firma handlowa informuje, iż jej produkty spełniają wymagania FSC lub PEFC poprzez umieszczenie etykiet produktowych na swoich wyrobach. Drugi bardzo popularny cel to wykorzystanie znaków towarowych do celów promocji firmy. 

Wyróżniamy 3 kategorie etykiet FSC w zależności od kategorii wyrobów FSC. I tak mamy etykiety: „100%”, „MIX” oraz „RECYCLED”. W systemie PEFC natomiast używa się tylko jednego rodzaju etykiet. 

Jakie korzyści odnosi firma, która na swoich produktach umieszcza etykiety FSC czy PEFC?

PS: Tych korzyści jest oczywiście kilka. Przede wszystkim etykiety FSC/PEFC wyróżniają produkt spośród tysięcy innych. Dla klientów jest to wiarygodna informacja o źródle pochodzenia surowca. I to jest trend, który się rozwija, gdyż znaki towarowe FSC/PEFC są coraz bardziej rozpoznawalne. Mają znaczenie szczególnie dla klientów dbających o etyczne i środowiskowe aspekty. To może być np. papierowe opakowanie kremu do twarzy, książka, notatnik, parkiet, drewniana szczotka. Tych produktów jest oczywiście bardzo wiele. 

Firmy umieszczając etykiety FSC lub PEFC na swoich produktach często realizują w ten sposób swoją politykę ochrony środowiska czy etycznego działania, mówiącą np. o właściwym podejściu do wykorzystania zasobów naturalnych. W ten sposób firma komunikuje rynkowi, iż w całym długim cyklu dostaw – od lasów poprzez papiernie czy producentów opakowań – wybiera właśnie tych dostawców, którzy szanują zasoby naturalne. 

Aktualnie w Polsce mamy około 1.500 firm certyfikowanych w systemie FSC a w systemie PEFC około 170. Te firmy w swojej strategii biznesowej zainwestowały w certyfikację jako „miękki instrument” oddziaływania rynkowego.

Wiosną należy spodziewać się nowej wersji standardu FSC? Czym będzie różnić się od obecnej?

PS: Nowa wersja standardu FSC została opublikowana 1 stycznia 2017 roku i weszła w życie 1 kwietnia br. z 12sto miesięcznym okresem przejściowym. Różnice między dotychczasową a nową wersją polegają głównie na włączeniu wymagań większości interpretacji oraz wskazówek FSC zawartych w dokumentach dotychczas publikowanych przez FSC. Nowością jest również wprowadzenie obowiązku współpracy z FSC przy weryfikacji niektórych transakcji. Ponadto jeden system kredytowy będzie mógł obejmować kilka lokalizacji produkcyjnych certyfikatów wielooddziałowych.

Jak oceniasz świadomość klientów końcowych, jeśli chodzi o kierowanie się wyborem przy zakupie marek, które mają certyfikację FSC / PEFC?

PS: FSC i PEFC przeprowadziły w tym zakresie analizę świadomości klientów. I ta świadomość jest bardzo wysoka. Im bardziej rozwinięty kraj, tym wyższa świadomość. Dla polskich producentów oznacza to, że jeśli eksportują swoje produkty do takich krajów jak Niemcy, Wielka Brytania, Francja czy kraje skandynawskie, ich produkty będą bardziej zauważone, jeśli będą certyfikowane w FSC lub PEFC. 

Czy zatem kupując wyroby z logo FSC / PEFC przyczyniamy się do ochrony środowiska?

PS: W sposób pośredni oczywiście tak. Stąd coroczny wzrost liczby certyfikatów FSC/PEFC jak również wzrost ilości klientów kupujących wyroby z logo FSC. 

Czy jeśli na produkcie pochodzenia drzewnego nie ma logo FSC czy powinno to wzbudzić nasze podejrzenia?

PS: To trudne pytanie, gdyż w zależności od wyrobu czy gatunku drewna może mieć to znaczenie lub nie. Natomiast, jeśli planujemy zakup np. parkietu lub mebli z drewna pochodzącego z lasów tropikalnych, warto zwrócić szczególną uwagę, czy produkty te opatrzone są znakiem FSC lub PEFC, mówiącym o legalnym pochodzeniu surowca, gdyż w tym przypadku istnieje potencjalne ryzyko prowadzenia mniej przyjaznej gospodarki leśnej.  

Dlaczego warto przeprowadzić audyt FSC z DNV GL?

PS: Począwszy od pierwszego kontaktu z klientem zawsze w sposób rzeczowy i prosty przedstawiamy wymagania certyfikacyjne oraz przygotowujemy ofertę, która jest dopasowana do faktycznych realiów funkcjonowania danej firmy. Mamy już od wielu lat tą renomę na rynku, a nasi klienci wiedzą, że cały proces certyfikacji przeprowadzimy profesjonalnie. 

Piotr Sroczyński
FSC/PEFC Sector Product Manager, Lead Auditor DNV GL
Wyślij wiadomość Kontakt z Business Assurance Chcesz wiedzieć więcej na powyższy temat lub masz inne pytania?