DNV GL w Polsce

Większa przejrzystość w walce z fałszowaniem żywności

Fałszowanie żywności, wadliwe lub brakujące deklaracje dotyczące alergenów, niedostateczna możliwość prześledzenia łańcucha dostaw i produkcji – lista zaniedbań, które w całym łańcuchu logistycznym działają na niekorzyść konsumentów, jest naprawdę długa. To wystarczający powód dla licznych ekspertów z branży, by pochylić się nad przyszłością transparentności produktów, którą DNV GL aktywnie współtworzy, oferując rozwiązanie "My Story".

Większa przejrzystość w walce z fałszowaniem żywności DNV GL


Najczęściej fałszowanymi produktami są środki spożywcze 

 
Według danych właściwej unijnej komisji organy celne w 2017 roku skonfiskowały na zewnętrznych granicach Unii Europejskiej ponad 31 milionów podrobionych i sfałszowanych towarów o wartości niemal 600 milionów euro.

Zatrważająco wysoki był przy tym odsetek fałszywych środków spożywczych. Stanowiły one 24% wszystkich zabezpieczonych towarów. Głównym producentem tego rodzaju nierzadko niebezpiecznych produktów są nadal Chiny. A fakt, że – zdaniem właściwego urzędu – około 90% wychwytywanych produktów zostaje zniszczonych, że wszczynane są postępowania sądowe czy nakładane są sankcje karne, uspokaja konsumentów jedynie częściowo.

Niedostateczne oznaczenia alergenów i skutki śmiertelne takiego postępowania


Również z tego powodu dochodzi wciąż do tragicznych incydentów. Latem 2016 roku młoda Brytyjka doznała zapaści z zatrzymaniem akcji serca w samolocie lecącym na południe Francji, po tym jak przed odlotem zjadła kanapkę, która wywołała u niej śmiertelny szok alergiczny.

Badanie lekarza sądowego wykazało, że przyczyną tej tragicznej śmierci było „niedostateczne“ wykazanie alergenów. Produkt zawierał sezam, na który szesnastolatka była uczulona. W wykazie składników dodatek ten nie był jednak wymieniony. Różniące się między sobą przepisy ustawowe dotyczące szczegółowego oznaczania składników na produktach opakowanych i na opakowaniach serwisowych na wynos skutkują zbyt często niewystarczającą transparentnością i kryją w sobie poważne niebezpieczeństwa, jak to miało miejsce w przypadku młodej Brytyjki.


Bezpieczniejsze i bardziej świadome zakupy z "My Story"


Z powyższych względów możliwość pełnego prześledzenia historii produktu i pełna przejrzystość wszystkich produktów w ramach całego łańcucha dostaw – od wytwórcy do konsumenta – jest bardzo ważna. „My Story” firmy DNV GL to rozwiązanie, które spełnia surowe wymogi stawiane efektywnej transparentności produktów.

Po zeskanowaniu kodu QR znajdującego się na opakowaniu klient otrzymuje wszystkie informacje o produkcie, pomocne w codziennym życiu nie tylko alergikom. Poza tym nieograniczona transparentność obniża podatność konsumentów na fałszerstwa czy oszustwa. Zwłaszcza wtedy, gdy – tak jak w przypadku "My Story" – chodzi o oparte na technologii blockchain cyfrowe, bezpieczne rozwiązanie dla przemysłu spożywczego i producentów napojów. Łączy ono w sobie ugruntowaną, branżową wiedzę techniczną, niezależne audyty oraz serwisy gromadzące dane i je weryfikujące. Konsument zyskuje możliwość podejmowania świadomych decyzji zakupowych.


Jeśli zainteresował Cię ten artykuł lub masz inne pytania dotyczące bezpieczeństwa żywności skontaktuj się z nami lub zapytaj o bezpłatną ofertę certyfikacji.

Kontakt z Business Assurance

Wyślij wiadomość